måndag 1 april 2013

Lax med kryddtäcke & Bulgur med spenat

Nu har vi kommit hem efter äventyr i norduppland, men till vår besvikelse kom vi på att vi inte har några matlådor till morgondagens lunch! Jag funderade på vad jag skulle kunna tänka mig att köpa för lunch imorgon men kom fram till att jag nog vill äta fisk och att jag aldrig hittat någon bra lunch-fisk ever. Så jag tog till ett säkert kort som mer eller mindre lagar sig självt: Lax med kryddtäcke och bulgur med spenat.



Du behöver:
Lax (fryst)
Kryddor (dill, koriander, citronpeppar, chili, cayennepeppar, örtagårdskrydda och havssalt)
Bulgur
Hackad spenat (fryst)
Tillbehör (brysselkål, minimorötter, sås som tex creme fraiche franska örter)



Tillagning:
Lägg laxen i en form, krydda laxens ovansida med alla kryddorna. Laga i mitten av ugnen på ca 175 grader tills laxen känns färdig (ca 25min). Under tiden laxen lagar sig själv i ugnen kokar du bulgur på spisen och tinar spenat i micron. När bulguren kokat klart, blanda i spenaten och lite olivolja. Tillbehören kan, lika som kryddtäcket, varieras efter smak och humör. Denna gång valde jag att lägga frysta minimorötter och brysselkål i burkar (de tinar i kylen) och ta med en färdigkryddad creme fraiche (franska örter). Lägg i lådor och kom ihåg att ta med till jobbet, klart! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar