lördag 2 mars 2013

Helt sjukt!


Då var det dags igen, förkylning rond två. Känns som att vårat kontor just nu kan liknas vid ett dagis där de olika förkylningarna går runt runt. Men vad ska man göra, man kan försöka skydda sig men när man väl är förkyld så är man ju. Därför tänkte jag berätta hur jag brukar hantera en förkylning (förutom att sova och vila) för att den inte ska kännas jobbigare än den är.

Förberedd.
    Man vet såklart aldrig exakt när förkylningen kommer att slå till, men det finns perioder (som nu jan-mars) när det är extra stor risk att bli smittad. Därför är det vissa saker som jag alltid brukar ha hemma eller med mig. Det är värktabletter, halstabletter, nässpray, näsdukar och en febertermometer. Om jag ser till att alltid ha det till hands så kan jag känna mig lugn och trygg och veta att jag inte kommer att behöva ta mig till ett apotek när det redan är för sent och jag bara vill hem till sängen/inte kommer därifrån.


Ren.
    Så fort jag orkar (dvs inte har för hög feber etc) så tar jag en dusch. Det finns få saker som får mig att må bättre under en förkylning så som rent hår och kropp gör. Ett väldoftande hår sänker knappast någon feber eller lindrar någon hosta, men för mig får det mig att inte känna mig lika sjuk, eftersom jag inte luktar...sjuk ;)
Fin.
    Om det inte bara är jobbigt och i vägen för att jag bara vill sova så brukar jag ta på mig tex ett armband, nån fin ring eller en klocka. Jag brukar också ta på mig nått som får mig att känna mig lite finare än det sunkigaste och tar gärna på mig en tröja i en stark färg. Ibland händer det också att jag sminkar mig lite. Anledningen till detta är den samma som med duschen – jag försöker lura mig själv att inte känna mig lika sjuk som jag är, och för mig så funkar det ganska bra :)


Frisk luft.
    Om jag orkar gå på en liten liten promenad så gör jag gärna det. Inte långt, kanske bara runt huset. Om jag inte orkar det, för let's face it – feber gör en ju inte precis energisprudlande, så öppnar jag gärna ett fönster en liten stund eller klär på mig och går ut på balkongen en sväng. Friskluft piggar upp så himla mycket när man har varit, är och kommer att vara instängd några dagar eller mer.

Social kontakt.
    Nej, jag menar INTE att gå ut och träffa folk, dvs inte ägna sig åt smittspridning ;) Jag menar sms, telefonsamtal eller tex facebook. Jag blir otroligt lätt lappsjuk. Var det inte för att jag har min sambo så skulle jag bli helt knäpp under sjukdagar om jag inte ägnade mig åt annan social kontakt. Ring dina föräldrar, sms:a en kompis, chatta en stund med en polare. Inte för att gnälla och beklaga dig (kom ihåg att syftet är att må bättre) utan för att känna att du inte är ensam och bortglömd där du ligger och hostar under täcket OCH för att få höra om andra saker än hur Vivian får sig drömprins i Pretty Woman eller hur en efter en åker ut i Top Model.

I mitt fall så hjälper det också väldigt mycket att från sjuksoffan ha en av stans bästa utsikter och en sambo som tar med fredagssushin hem ;) #skryt


Krya på er alla sjuka! <3

***ENG***
Time again for a cold. There is hard to avoid getting one this time of the year so I thought I might tell you what I do to make it feel easier.
I am prepared with meds and such that I know I'll need if I get a cold. I keep clean. If I don't have too much fever I take a shower since clean hair and body makes me feel less sick than I am. I put on something nice, a bracelet and a colourful cardigan is a big tip! If I can I go for a very short walk, open a window or stand at the balcony for a while to get some fresh air. I keep in touch with the world by talking to family on phone or texting with friends. I must also admit that it helps to have one of the best views in the city and an awesome boyfriend who brings home the Friday sushi! ;)
Get well all of you also being sick! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar