lördag 30 mars 2013

Påskfabriken i vårat kök!

Jag har spenderat hela, hela dagen åt att baka. Jag hade tänkt måla påskägg också men tiden och energin tog slut innan jag hann göra det, nöjd ändå med vad jag hunnit med :) Jag har gjort: Kokosbitar med papayabotten, Marsipanpraliner med jordgubbscrisp, Citrontryffel, glaserat mördegskakor och fyllt macarons. (Om någon undrar över recept, lämna en kommentar så fixar jag det!)

Citrontryffeln var rolig att göra eftersom jag och sambon provat olika citronpraliner men aldrig varit nöjda och ibland när man ska ha något gjort får man göra det själv. Min variant är gjord på grädde, citronskal och vit choklad.

Marsipanpraliner är kul att jobba med eftersom de är ganska lätta att forma hur man vill och lätta att stoppa saker i efter tycke och smak. Mina är gjorda på marsipan, hushållsfärg och jordgubbsströssel och den här gången doppade i ljus choklad med mörk ringlad choklad.



Kokostopparna är väldigt enkla att göra, bara att röra ihop vit choklad med kokos och hälla i formar (jag har här använt formar jag tagit ur en chokladask), om man vill liva upp dom lite kan man färga vit choklad och hälla som botten. I det här fallet ville jag prova att smaksätta dom, det var en spontan idé så jag hade inga koncentrerade smakämnen jag kunde använda. Jag tog istället papaya-puré ur frysen och lite gul/orange färg. Smaken blev svag, men det skulle kunna bli bra efter några experiment ;)


Mördegskakor är en stor favorit, det här var första gången jag bakat såna själv (vad jag kan minnas) och det är också första gången jag glaserar och äter glaserade mördegskakor. Det var svårt men kul, nästa gång ska jag våga ha mindre vatten i frostingen så att den blir mer lättjobbad, nu flöt den ut så alla detaljer blev tjocka. Men nån gång ska vara den första, det kan bara bli bättre!



Macaronsen fyllde jag med nougat. Blir spännande att se hur dom mår imorgon när dom legat med fyllning ett tag Det är mycket testa och prova med min bakning, men det är ju det roliga, att prova, lära sig något och bli bättre!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar