lördag 23 mars 2013

Min macaron-oskuld!

Jag har ägnat eftermiddagen och kvällen åt att baka mina första macarons och mördegskakor! Det var lite bökigt att göra macarons men det var kul och väldigt lärorikt, nu vet jag hur jag ska göra dom bättre nästa gång och som bonus så lärde jag mig också vad jag gör för fel med vanliga maränger! :)


Jag fick en siliconmatta för macarons i julklapp så provade en plåt med den och en plåt med vanligt bakplåtspapper. Jag tror att jag gjorde smeten lite för hård så att den inte rann ut ordentligt i siliconformen... men anywho så tyckte jag att de som låg på bakplåtspapper blev mycket, mycket bättre.  Kakorna i silikonmattan blev sneda och när jag tog bort dom från mattan så hade dom ingen botten jämfört med kakorna på plåten, vilket gjorde att dom mest smakade socker och inte hade någon gosig insida. 



Over all tycker jag dock att dom blev galet bra för att vara första gången, jag trodde verkligen att jag skulle misslyckas totalt och var lite rädd att göra dom, haha. :) Jag ska fylla dom i nästa vecka med... kanske jordgubbstryffel... får se vad jag hittar på... Men fyllde i alla fall en ikväll med en snabb kräm på vit choklad, kokos och karamellfärg (jättesött, men jag brukar göra chokladbitar på det sättet ibland så visste att den skulle hålla formen i macaronen tills jag fotat klart ;D ).


Jag bakade ju också några mördegskakor, tog ut runda kakor med hjälp av en plastkopp och formade sedan försiktigt kanterna med händerna tills kakorna var mer lika ägg. Jag ska senare nästa vecka dekorera dom med frosting och få till något riktigt påskigt!


2 kommentarer:

  1. Oj, va pysslig du har blivit! Man kanske har sån tur att man får smaka nåt också :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det trodde du inte va? :) Ja kanske det kanske... den som väntar på nått gott...

      Radera